tisdag 16 maj 2017

Since I assume that most participants in the course speek Swedish, I will write in Swedish instead. If I am all wrong - tell me, and I will switch to English again. 😊

Videon "Physical Evidence and the Servicescape" av Brian Wilson, ger mig onekligen tankar om hur vÄr servicescape ser ut för vÄra spontanbesökande krögare. NÀr de vÀl tagit sig upp för en lÄng trappa kommer de (flÀmtande) till en slags hall dÀr tvÄ pelarbord stÄr tillsammans med höga pallar. Intill finns vÄra postfack, en trött TV-skÀrm dÀr nyheter löper pÄ en textremsa och ett tomt tidningsstÀll. Allt finns direkt utanför en av chefernas stora kontor, dit dörren oftast Àr öppen.
Jag har varit rÀtt nöjd med den dÀr lösningen, eftersom tanken Àr att den ska signalera "kort och koncist möte" till spontanbesökande krögare och Àven min personal. De krögare som bokat tid fÄr dÀremot komma in bakom kulisserna, dÀr bekvÀmare möbler och miljö finns och mer tid erbjuds.

FrÄgan som vÀcks hos mig, efter att ha tittat pÄ videon, Àr vad denna lilla mottagningsyta faktiskt sÀger om oss. Att det ska gÄ fort Àr nog tydligt, men vilken upplevelse ger den i övrigt?


Brian Wilson beskriver vÀrdet av att aktivt arbeta med sin servicescape för att den ska bidra till en positiv kund- och personalupplevelse, dÀr den fysiska miljön fungerar som ett stöd i den riktningen. Han avslutar med en vÀgledning för arbetet. (se bild)

Jag inser att vÄr trista hall inte förmedlar det jag vill, annat Àn att den anspelar pÄ snabba möten. Men jag lÀr behöva se över vilka signaler vi faktiskt ger och fundera pÄ vad vi kanske behöver Àndra för att ge ett tydligare budskap om vad vi vill förmedla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar